Gå till innehåll
  • Byggvaruhus

    Här listar vi de olika byggvaruhusen.
    • Optimera

      Henrik

      Stenullstillverkaren ROCKWOOL har erbjudit återvinning av sina produkter i Sverige i fem år. När byggbranschens krav på miljö och hållbarhet nu ökar stiger även intresset för återvinning.
      ”Vi ser att beställarna sätter helt andra krav på hur stor andel av avfallet som ska sorteras och gå till återvinning. Maxgränserna sänks hela tiden och som producenter måste vi stå redo att hjälpa entreprenörerna så att de kan möta den här positiva utvecklingen” kommenterar Jonas Zacharoff, VD på ROCKWOOL i Sverige.
      Återvinningsservicen, som kallas Rockcycle, innebär att spill från byggarbetsplatser samlas in och återvinns till nya stenullsprodukter av samma höga kvalitet som innan. Det insamlade materialet går in i den vanliga produktionen igen där det smälts ner och kan bli till vilka nya produkter som helst.
      Hittills har främst större entreprenörer testat servicen, men nu vill ROCKWOOL bredda erbjudandet för att få in material även från små och medelstora byggare via byggvaruhandlare. Optimera var tidigt intresserade av att samarbeta och tillsammans har de båda företagen jobbat fram en process ihop med återvinningsföretaget Carl F.
      ”Stenullsisolering är ett material som är fullt återvinningsbart och det finns en etablerad service i form av Rockcycle. Vi ser det som oerhört viktigt att vara delaktiga i den här satsningen så att byggarna kan utnyttja möjligheten på ett bredare sätt. Det gynnar alla, inte minst miljön”, säger Linda Sjöstrand, Affärsområdeschef för återvinning och avfallshantering på Carl F.
      Optimera är en av Sveriges största byggvarukedjor med cirka 70 anläggningar över hela landet. Företaget har stort fokus på hållbarhet och jobbar både internt och externt med cirkularitet.
      ”Vi har som mål att så stor andel som möjligt av våra produkter ska vara cirkulära och ingå i en återvinningsprocess. Energiåtervinning är förvisso bättre än deponi, men vi vill uppnå helt cirkulära materialflöden där det är möjligt. Stenullsisolering har unika cirkulära egenskaper och det vill vi att våra kunder ska kunna dra nytta av i form av Rockcycle”, kommenterar Henrik Björk, Hållbarhetsansvarig på Optimera.

      Rent praktiskt är processen enkel. När en kund till Optimera vill använda sig av Rockcycle går de först igenom upplägget med byggsäljaren. Aktuellt återvinningsföretag, Carl F, ställer sedan ut en behållare, exempelvis en container eller byggsäckar. Spill från stenullsisoleringen samlas sedan in av byggföretaget. När projektet är klart hämtar återvinningsföretaget kärlet och väger, kontrollerar och transporterar materialet till deras återvinningsanläggning. Inga skillnader från vanliga rutiner med andra ord. Planen framöver är även att testa uppsamling av mindre mängder spill i mindre byggsäckar via entreprenörernas så kallade ”Byggservice”.
      ROCKWOOL garanterar att all stenull som tas emot på våra fabriker via Rockcycle kommer att återvinnas till nya ROCKWOOL stenullsprodukter. Den aktör som använder Rockcycle erhåller ett certifikat som kan användas för Miljöbyggnad-, BREEAM- och LEED-certifiering av byggnader.

      ROCKWOOL, Optimera och Carl F understryker alla att det är komplext att hitta fungerande processer som gör att cirkularitet fungerar i praktiken. Många olika parter är inblandade och för att säkerställa miljönyttan behöver de involverade samarbeta kring faktorer som insamling, komprimeringsmetoder och transporter. Dessutom finns det en ekonomisk aspekt att ta hänsyn till, det får inte bli så dyrt att entreprenören backar.

      Men Henrik Björk menar att den största utmaningen med att få byggbranschen att tänka mer cirkulärt är människan.
      ”Människor är ofta inte intresserade av att ställa om eller förändra utan föredrar att göra på samma sätt som igår. Därför behöver vi säkerställa en enkel och effektiv arbetsprocess för byggarna. De ska helst inte påverkas alls.”
      Nästa steg i samarbetet är att fånga upp byggare i region Skåne som vill vara med och testa Rockcycle via Optimera i Malmö och Carl F. Projekten kommer sedan att utvärderas för att säkerställa att processen upplevs effektiv för samtliga inblandade. Rockcycle kommer framöver även erbjudas hos andra enheter inom Optimera.
      Rockcycle via byggvaruhandeln är ett testprojekt som drivs i syfte att minska avfallsmängderna inom byggbranschen och möta branschens nya krav. Henrik Björk menar att den här typen av nya initiativ är oerhört viktiga för att snabba på utvecklingen av en mer hållbar byggbransch.

      Jonas Zacharoff håller med. ”Att sitta och vänta på att färdiga återvinningserbjudanden ska landa i knät tar för lång tid. Alla i branschen har ett ansvar att våga testa nya arbetssätt för att komma framåt. Det känns oerhört kul att Optimera vill vara med och erbjuda Rockcycle ut mot sina kunder”, avslutar Jonas Zacharoff.
      Läs mer...

      4 • 1

    • Beijer Byggmaterial

      Henrik

      Kom och se Tre Kronor ta sig an det bästa motståndet i Europa under Beijer Hockey Games i Malmö Arena den 9–12 februari. Schweiz, Finland och Tjeckien står för motståndet.
      Beijer Hockey Games, som är en del av Euro Hockey Tour, den största turneringen som Svenska Ishockeyförbundet årligen arrangerar. 
      Köper du en biljett till eftermiddagsmatchen 11 eller 12 februari så ingår även förmiddagsmatchen på samma biljett med fri placering.
      Biljett till lördag 11/2 kl 16:00 ger inträde till lördag kl 12:00: TJECKIEN - FINLAND (Fri placering)
      Biljett till söndag 12/2 kl 16:00 ger inträde till söndag kl 12:00 SCHWEIZ- TJECKIEN (Fri placering)
      Läs mer och boka på malmoarena.com
       
      Läs mer...

      9 • 2

    • XL-BYGG

      Henrik

      Den 12 december är det invigning av XL-BYGGs nya moderna anläggning i Jönköping som blir en viktig del av kedjans etablering i Smålandsregionen. Anläggningen kommer att omfatta drygt 10 000 kvadratmeter och inkluderar både butiksverksamhet och logistikhubb.
      Klockan 11.00 den 12 december sker invigningen av butiken och en del aktiviteter är inplanerade och kommer att ske under dagen för att skapa en härlig inramning.
      -Det känns glädjande att få förtroendet att äntligen öppna upp dörrarna för våra kunder. Det finns en stor konkurrens i Jönköping men vi har en stark tilltro till varumärket och vi är övertygade att vi tillsammans med personalen blir en långsiktig partner som tillsammans fortsätter att växa tillsammans med våra kunder, säger Joakim Persson, delägare XL-BYGG Jönköping.
      Lokal entreprenör och delägare blir Joakim Persson som har en lång erfarenhet från byggbranschen och detaljhandeln och har arbetat med både privat- och proffsförsäljning. Joakim har dessutom varit med under hela etableringen.
      -Projektet har flutit på bra och intresset har varit stort bland många. Vi fick till och med starta upp en pop-up butik som har fått fungera som alltifrån säljkontor till en förnödenhetsbutik, fortsätter Joakim Persson.
      XL-BYGG Jönköping en ny Flag Ship Store
      Det nya större konceptet kommer att fungera som en Flag Ship Store för XL-BYGG och etableringen är strategiskt viktig där bland annat logistikhubben möjliggör en högre leveranskapacitet i regionen.
      -Vi ska vara proffsens hemmaplan och vi är helt övertygade om att om vi bara jobbar tillsammans och drar åt samma håll är inga utmaningar för svåra. Det har inte minst märkts av i etableringen där många av mina kollegor har hjälpt till otroligt mycket med alltifrån kunskap, erfarenheter och tid, säger Joakim Persson.
      Mestergruppen Sverige är den ledande aktören inom byggmaterialhandeln i Sverige och har som ambition att värna om den fria fackhandeln i Sverige. Det är därför man nu etablerar XL-BYGG Jönköping tillsammans med lokala entreprenörer.
      -Det känns roligt och spännande att invigningen närmar sig med stormsteg. Joakim och teamet har gjort ett fantastiskt arbete i etableringen, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.
      XL-BYGG fortsätter att växa och passerade nyligen 100 butiker i Sverige
      XL-BYGG har en aggressiv etablering- och förvärvsstrategi och nyligen passerade kedjan 100 butiker i Sverige. Bland annat har MaterialMännen kommit in som nya medlemmar och sedan en tid tillbaka blev det även klart att kedjan etablerar sig i Uppsala tillsammans med C24.
      -Etableringen av XL-BYGG i Jönköping tillsammans med att nya medlemmar hela tider ansluter sig till kedjan visar på styrkan i vår modell, där det är möjligt att kombinera det stora företagets fördelar, med engagemanget och lokalkännedomen hos de lokala entreprenörerna, avslutar Carl Littlewood.
      Läs mer...

      15 • 0

    • Derome Byggvaror

      Henrik

      Som ett sätt att stärka närvaron i Bohuslän och vara ännu närmare kunderna väljer Derome att etablera en helt ny bygghandel i Strömstad. I morse var det dags att klippa bandet och välkomna kunderna till anläggningen.

      - Att vi nu är igång känns väldigt skoj efter allt hårt jobb och alla förberedelser. Vi har fått ihop ett riktigt härligt gäng i personalen som jag är säker kommer göra allt för att besökarna ska trivas hos oss säger Erik Antonsson som är platschef.

      Allt material under tak
      Lokalerna i Strömstad är helt nybyggda vilket betyder att de kunnat utformas med målet att förenkla logistiken och anpassas helt utifrån kundernas behov berättar Erik.
      - Lokalerna är både rymliga och ändamålsenliga. Dessutom har vi en rejäl konkurrensfördel med att allt material kan lastas under ett och samma tak. Det gör det smidigt och enkelt att besöka oss. 
      En smidigare vardag
      En av de kunder som sett fram emot öppningen är HNH Entreprenad som är ett välkänt namn i Strömstad med omnejd. René Nielsen är ägare och ser fördelar med den nya bygghandeln.

      - Vi har varit kunder hos Derome i Tanumshede i många år, men för oss som utgår från Strömstad blir detta ännu smidigare. Det underlättar och betyder att vi kan träffa Deromes säljare på hemmaplan, se lagret och ta med våra kunder för att visa upp produkter och material. 


      Öppningen i Strömstad följer Deromes plan att alltid finnas vid kundernas sida genom stark lokal närvaro och hög kunskap berättar Johan Winroth, vd Derome Bygg & Industri AB. 
       
      - Vår etablering i Strömstad är ett bra exempel på hur vi väljer att expandera i regioner där vi redan är verksamma. Vi gör stora satsningar inom hållbarhet, logistik och digitalisering, tillsammans med kunskapen ute på våra anläggningar dukar vi fram ett svårslaget helhetserbjudande för yrkeskunden.
      Läs mer...

      23 • 3

    • Beijer Byggmaterial

      Henrik

      Beijer Byggmaterial fortsätter sin tillväxtresa och levererar ännu ett starkt bokslut – trots omvärldens alla utmaningar.
      Sveriges största bygghandelskedja, Beijer Byggmaterial AB redovisar för det brutna räkenskapsåret 2021/22 en omsättning på 10,2 miljarder SEK och ett rörelseresultat på 466,3 MSEK. Jämfört med räkenskapsåret 2020/21 har omsättningen ökat med 22,4 procent och rörelseresultatet med 15,7%, vilket framgår i årsbokslutet som offentliggörs i början av 2023.
      - Trots det utmanande året med produktbrist och skenande träpriser har vi haft en hög omsättningstillväxt, både organiskt och genom förvärv med bibehållen god lönsamhet, säger Eva Strand, CFO Beijer Byggmaterial.
      Kalenderåret innehöll fortsatta utmaningar kopplat till pandemin men också en humanitär tragedi, när kriget bröt ut i Ukraina. De extraordinära omständigheterna har påverkat en hel samtid och skapat en osäkerhet i geopolitiken, störningar i globala leveransflöden och stora utmaningar i världens energimarknader. Trots omvärldens alla utmaningar under året har Beijer Byggmaterial gjort sitt yttersta för att fortsätta skapa goda kundmöten och tillhandahålla marknadens bästa kunderbjudande. Det har resulterat i att vi både organiskt och totalt haft en bättre tillväxt och utveckling än marknaden. Totalt, men också gällande alla kundsegment och vi kan stolt se tillbaka på många bedrifter vi under året gjort för byggsverige och våra kunder. 
      Nummer 1 inom hållbart byggande
      Vi är stolta över vårt satta mål att vara nummer 1 inom hållbart byggande och vi har under många år jobbat hårt för att vara där vi är idag. Vi fortsätter göra framsteg på vår hållbarhetsagenda och andra strategiska initiativ som ska säkerställa att vi alltid är den bästa samarbetspartnern för våra kunder, nu och i framtiden. Vi har ett stort fokus på fördjupad kunskap inom hållbart byggande för att kunna möta våra kunders ökade behov och det känns bra att vi hela tiden blir fler specialister som kan fortsätta bygga dom som bygger hållbart, säger Alexandra Rosenqvist, Miljö- och Hållbarhetschef på Beijer.
      Vinner marknadsandelar genom en strategisk tillväxtresa
      Under kalenderåret 2022 har Beijer också gjort en rad integrationer av tidigare förvärv och fått möjligheten att välkomna många duktiga kollegor till Beijerfamiljen, både inom bygghandeln och kakelbranschen. Trots omvärldens utmaningar kan Beijer konstatera en styrfart på närmare 12 miljarder, vid konsolidering av ovan nämnda förvärv. Beijer fortsätter att vinna marknadsandelar genom en strategisk tillväxtresa och har genom förvärv samt solid organisk tillväxt gått från 5,2 miljarder i det brutna finansåret 2016/17 till där vi står idag.
      - Starka siffror genereras av starka prestationer som skapats tack vare alla engagerade medarbetare i team Beijer. Bra kundupplevelser och service är helt avgörande för att lyckas, och vi levererar detta varje dag! Jag är stolt och glad för allt vi lyckas åstadkomma och är ödmjuk för den tillit våra kunder visar oss. Hela organisationen har under året visat upp ett otroligt engagemang och det är tack vare våra kompetenta och dedikerade medarbetare den här resan möjlig, säger Geir Thomas Fossum, VD Beijer Byggmaterial.
      Vi tror starkt på vår strategi
      - Aktiviteten inom byggsektorn har under hösten fallit och vi är medvetna om att även byggbranschen kommer att påverkas under 2023. Trots en nedåtgående marknad tror vi starkt på vår strategi och fortsätter göra långsiktiga investeringar för att ta ytterligare steg i vår expansionsresa. Vi etablerar ett helt nytt centrallager för att kunna utöka vårt sortiment och säkerställa den absolut bästa upplevelsen för våra kunder, samtidigt som vi under året utökat vår geografiska täckning och tillgänglighet genom att gå från 110 till 118 byggvaruhus och kakelbutiker över hela Sverige. Vår expansionsresa ligger helt i linje med vår koncern STARK Group som nyligen annonserade att vi också kliver in på den brittiska marknaden genom att förvärva Saint-Gobain Building Distribution Ltd. med deras dryga 600 filialer, med målet att vara en av de ledande aktörerna på den europeiska marknaden för byggmaterial, avslutar Eva Strand, CFO Beijer Byggmaterial.
      Artikeln hämtad från Beijer Byggmaterial.
      Läs mer...

      21 • 0

    • XL-BYGG

      Henrik

      För att korta leveranstiderna och ha ett ännu mer attraktivt erbjudande till kunderna beslöt sig XL-BYGG i Nossebro för att dra i gång ett eget måleri.
      ”Efterfrågan på målad panel kommer att växa eftersom det både förkortar arbetstiden på byggarbetsplatsen och gör jobbet mindre väderberoende”, säger Anders Brolin, vd för XL-BYGG Nossebro och Lidköping.
      Det var efter att bröderna Anders och Thomas Brolin gjort ett studiebesök hos XL-BYGG i Kungsbacka som idén om ett eget måleri kläcktes, när de med egna ögon kunde se hur framgångsrikt koncept det var.
      ”Jag blev inspirerad av den flexibilitet det ger att ha egen produktion. Det ger helt andra förutsättningar att skaffa nya kunder eftersom vi kortar leveranstiderna”, berättar Anders Brolin.
      Sedan XL-BYGG Kungsbacka startade eget måleri har de haft en hög efterfrågan på målad panel – så pass att de idag jobbar i tvåskift. Även Anders Brolin har fått mycket positiv respons från kunderna med anledning av det egna måleriet som XL-BYGG Nossebro öppnade i mitten av juni i år.
      ”Efterfrågan på målad panel kommer att växa eftersom det både förkortar arbetstiden på byggarbetsplatsen och gör jobbet mindre väderberoende. Genom att använda målad panel räcker det med ett slutstryk på plats inom 12 månader efter att monteringen är klar”, förklarar han.
      ”XL-BYGG Nossebro är ett lysande exempel på en byggvaruhandlare som vill utvecklas för att kunna erbjuda sina kunder ännu bättre service. Målad panel gör att ledtiden förkortas och byggföretagen får en effektivare byggprocess. Dessutom gynnar initiativet andra anläggningar inom XL-BYGG som också kan beställa produkter från måleriet”, säger Annelie Ingemarsson, regionchef på XL-BYGG.
      Med tanke på de fördelar det ger tror Anders Brolin att fler byggvaruhandlare kommer att öppna eget måleri framöver.
      ”Om man bara tittar på leveranstiden så tar en leverans från en avtalad leverantör sju veckor, vår ambition är att kunna leverera en kulörtorder inom två till tre veckor. Leveranstiden är ju ett konkurrensmedel i sig”, konstaterar han och fortsätter:
      ”Vi på XL-BYGG Nossebro hoppas att den här flexibiliteten vi nu har både leder till nya affärer och nya kunder. De kortare leveranstiderna är ju ett konkurrensmedel.”
      Initiativet att starta ett eget måleri har gjort att Anders Brolin anställt en ny medarbetare. Den 9 september äger en offentlig visning för kunder och allmänheten rum för alla som är intresserade av att se hur måleriet fungerar i praktiken.

      Läs mer...

      25 • 0

×
×
  • Skapa nytt...